Waarom autodelen?

 

Kenmerkend aan autodelers is dat deze mensen vaker de fiets of het openbaar vervoer gebruiken om van A naar B te komen. 

Ze gaan selectief om met het gebruik van auto's en zijn daardoor minder op de hoogte van bepaalde praktische onderdelen van een auto (denk bijvoorbeeld aan het parkeren van de auto). 

Een deelauto is financieel aantrekkelijk als je weinig kilometers per jaar rijdt, bijvoorbeeld minder dan 5000 km. De elektrische rijder geniet van de voordelen op het gebied van milieu, en ziet in dat duurzaam autorijden wordt gestimuleerd door het rijden in een elektrische auto.

Een minder goed idee is het wanneer je een auto deelt waar je mee van huis naar werk rijdt. Dit komt omdat de auto (bijvoorbeeld) op je werk een lange tijd stil staat en je voor die tijd vaak ook moet betalen. Daarnaast is niet op ieder plek in Nederland een deelauto leverbaar, waardoor het jou niet 'makkelijker' maakt om te reizen. En dat is juist wat het doel is van de elektrische deelauto's: jou gemakkelijk en zorgeloos brengen waar je heen wilt voor een lage prijs.

 

Doelstelling Groenkracht en Gaon

 

Het terugdringen van het eigen auto bezit (en van de olie gestookte auto’s in het bijzonder). Minder blik in de straten voor een betere leefbaarheid.

Denk aan de slag om Grolle als de straten in de binnenstad autovrij zijn!

Het verbeteren van de fijnmazige bereikbaarheid in de achterhoek.

 

Groenlo heeft 10.000 inwoners en er zijn 5000 personenauto’s

Gemiddeld wordt iedere auto 1 uur per dag gebruikt.

50% van alle autoritten is korter dan 7,5 km.

Meer dan 50% van alle werknemers woont minder dan 15 km van het werk. Met de opmars van de elektrische fiets (E-bike) is dat een prima afstand om met de fiets af te leggen.

Er zullen minder parkeerplaatsen nodig zijn (auto eruit, boom erin). Voor iedere auto in Nederland zijn er 3 parkeerplaatsen. Een deelauto kan 13 auto’s vervangen, dat zijn 36 parkeerplaatsen.

10 deelauto’s besparen samen 360 parkeerplaatsen.

 

Voordelen autodelen:

Kosten besparing. Een privéauto kost 1 a 2 dagen werken per week!

  • Deelauto is goedkoper als het bezitten van een eigen auto. Alleen betalen voor het gebruik van een auto, niet voor het bezitten van een auto. Nieuwe olie gestookte auto’s gaan sterk in prijs stijgen. Honderden euro’s meer aan BPM. (Geen afschrijving, verzekering, onderhoud en wegenbelasting)  
  • Rijdt volledig elektrisch en dus emissievrij, geen CO2/NOx/fijnstof.
  • Krijgt bij iedere reservering gratis een volle accu.
  • Geen geluidoverlast. Auto is stil.
  • Betere leefomgeving. Meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen, meer groen is meer waterbuffer bij hoosbuien.
  • Bewuster gebruik maken van een auto. (Niet voor een fles melk met de auto naar de supermarkt) Voor de boodschappen kun je gebruik maken van een bezorgdienst. (AH, JUMBO andere?)
  • Delen is sociaal. (Deeleconomie is een nieuwe trend) 50.000 deelnemers in 2019 en 100.000 deelnemers in 2020.
  • De meeste gemeenten garanderen bij nieuwbouw nu nog 1 tot 1,8 parkeerplaatsen per woning, afhankelijk van het type huis en de locatie. Door de stijgende woningnood en de opkomst van moderne vervoersvormen als deelauto’s zetten colleges van B&W daar massaal het mes in.

 

CONCLUSIE: AUTO ERUIT, OP DE E-FIETS, BOODSCHAPPEN WORDEN THUISGEBRACHT, EN HEB JE TOCH EEN AUTO NODIG, DAN STAAT ER BINNEN 500 METER LOOPAFSTAND EEN DEELAUTO OP JE TE WACHTEN.